Podobne sytuacje podkreślają znaczenie profesjonalizmu i dokładności:
Pracownicy rejestracji są zobowiązani do przestrzegania obowiązujących przepisów.
Podmiot leczniczy powinien wdrożyć plan szkoleń dla wszystkich pracowników, dokonać ewaluacji.
Stale nadążać za zmieniającymi się przepisami.
Poprawa procedur i regularne szkolenia mogłyby zminimalizować ilość błędów.
„Pacjentowi odmówiono prawa do rejestracji poza kolejnością, mimo że był inwalidą wojennym.”
Tego typu sytuacje są niezgodne z art. 47c ustawy, który określa uprawnienia do świadczeń poza kolejnością dla szczególnych grup pacjentów.
Kinga Dudzik
Kinga Dudzik
https://lekarzplus.pl/porady-dla-lekarzy/naruszenie-rodo-przez-personel-medyczny-najczestsze-bledy/#
Jarzynkowski Piotr, Piotrkowska Renata, Książek Janina, Kruk Agnieszka: historia laparoskopii i rozwoju technik małoinwazyjnych, Pielęgniarstwo XXI Wieku, no. 2, 2015, pp. 73-76, DOI:10.12923/p21w-2015-2/23
https://zadowolonypacjent.pl/rodo-w-medycynie/
https://medycznarejestracja.pl/blog/rodo-w-placowce-medycznej-a-rejestracja-pacjenta/https://medycznarejestracja.pl/blog/33-5-bledow-najczesciej-popelnianych-przez-rejestratorke/
https://www.prawo.pl/zdrowie/kiedy-lekarz-moze-odmowic-leczenia,521911.htmlhttps://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/prawa-pacjenta/
https://pacjent.gov.pl/aktualnosc/gdy-system-nie-potwierdza-twojego-prawa-do-swiadczenhttps://www.gov.pl/web/rpp/prawo-do-swiadczen-zdrowotnych
https://www.prawo.pl/zdrowie/odmowa-leczenia-skargi-pacjentow,522277.html
https://www.gov.pl/web/rpp/prawo-po-stronie-pacjenta-kto-moze-korzystac-ze-swiadczen-poza-kolejnosciahttps://www.gov.pl/web/zdrowie/akty-prawne
Na drzwiach gabinetów lekarskich wieszane były listy przyjęć na dany dzień - z widocznymi imionami i nazwiskami pacjentów. A pacjent wywoływany był po nazwisku.
Dokumentacja medyczna
Pacjenci na wizyty zapisywani byli w drukowanych kalendarzach. Przy zmianie terminów wizyt nazwiska zamazywane były korektorem, a w te miejsca nadpisywane kolejne osoby. Teraz każda zmiana ma swój znacznik przypisany do określonego operatora systemu.
O kopie dokumentacji nikt nie wnioskował, bo
i tak nie mógł nic z niej rozczytać. Podobnie farmaceuta - recepty w aptece.
Na łóżkach szpitalnych wisiały karty pacjentów z widocznym rozpoznaniem, wynikami badań i zaleceniami.
Leczenie bez bólu
W gabinecie stomatologicznym, znieczulenie rzadko było stosowane.
Kobiety rodzące dopiero w II połowie 2015 r. zarządzeniem Prezesa NFZ, uzyskały dostęp do refundacji znieczulenia zewnątrzoponowego. Ogromny wkład działaczek i działaczy na rzecz ograniczenia bólu porodowego – wielki ukłon w stronę fundacji Rodzić Po Ludzku.
Komunikacja pacjent - lekarz
Paternalistyczny układ odszedł do lamusa. Pojawiła się zdrowsza relacja, w której pacjent jest aktywnym podmiotem - nie jedynie przedmiotem leczenia. W gabinecie odbywa się dialog, chory przestaje się bać zadawania pytań. Minione lata to czasy, w których nie była powszechnie dostępna wiedza medyczna. Dzisiaj jest to nie do pomyślenia. Kiedyś byliśmy uprzedmiotowieni w autorytarnym układzie.
Techniki operacyjne
Laparotomia była chirurgicznym prawidłem. Dopiero w 1991 roku przeprowadzono pierwszą operację laparoskopową w Polsce. Jednak trzeba było wielu lat by techniki małoinwazyjne stały się operacyjnym standardem.
Zmieniło się wiele w standardach leczenia. Zwiększyła się ilość środków finansowych przeznaczanych na system ochrony zdrowia. Więcej wykładamy również bezpośrednio, z naszych portfeli, płacąc za komercyjne leczenie.
Rejestracja medyczna pełni kluczową rolę, nie tylko w tworzeniu wizerunku placówki. Jej wielozadaniowość wpływa również na powodzenia procesu leczenia. Jednak opinie często wskazują na nieprofesjonalne zachowanie pracowników rejestracji.
Porównajmy je z zasadami, jakie powinny obowiązywać w rejestracji medycznej.
Pracownicy powinni wykazywać się szacunkiem dla pacjenta. Postępować z zgodnie z Ustawą o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
Kluczowe jest zachowanie tajemnicy dotyczącej danych osobowych pacjenta.
Każdy pacjent powinien być obsługiwany bez dyskryminacji, zgodnie z przysługującymi mu uprawnieniami.
Strona zrobiona w WebWave.
Kinga Dudzik